|
SERWIS
ISTNIEJE OD: 1.07.2006 |
OSTATNIA AKTUALIZACJA:16.03.2008
6 Pułk
Lotnictwa Myśliwsko - Bombowego w Pile
W Pile znajduje się
jedno z najstarszych lotnisk w Europie, istniejące
już od 1913 roku, dziś niestety już nieczynne. Z
pilskim lotniskiem swoją historię związał 6 Pułk
Lotnictwa Myśliwsko – Bombowego.
Historia pułku rozpoczęła się na terenie ZSRR w
miejscowości Biełyj Kołodiec nieopodal Wołczańska,
gdzie 12 października 1944 roku na bazie 658
siedleckiego pułku lotnictwa Szturmowego zostaje
utworzony 6 pułk lotnictwa szturmowego,
organizacyjnie wchodzący w skład 2 Dywizji
Lotnictwa Szturmowego. Pierwszym dowódcą pułku
został Edward Wiik, z pochodzenia Estończyk. Od października
1944 roku do stycznia 1945 roku pułk uzupełnia
swoje stany personalne absolwentami szkół
lotniczych, a także przechodzi intensywne szkolenie
na samolotach szturmowych UiŁ–2, IŁ–2m3. W
dniach od 9 października 1944 roku do 12 kwietnia
1945 roku pułk zostaje przebazowany na ziemie
polskie, na lotnisko Ujazd nieopodal Tomaszowa
Mazowieckiego, gdzie odbyła się pierwsza uroczysta
przysięga wojskowa. W kwietniu 1945 roku na stanie
pułku znajdowało się 30 samolotów IŁ-2, UiŁ-2
i Po-2.
23 kwietnia pułk zostaje ponownie przebazowany na
lotnisko Kruszwin, z którego klucze samolotów IŁ-2
pod dowództwem mjr. Kapustina, osłaniane przez myśliwce
z 9 pułku lotnictwa myśliwskiego, wykonały 25
kwietnia 1945 roku pierwsze zadanie bojowe w ramach
operacji berlińskiej. Zadaniem szturmowców było
bombardowanie stacji kolejowej Bergsdorf. Straty
niemieckie wyniosły: 7 zniszczonych wagonów
kolejowych i 10 samochodów, natomiast niemieckiej
artylerii przeciwlotniczej udało się uszkodzić
jednego Iła1.
27 kwietnia 1945 roku następuje kolejne
przebazowanie tym razem na lotnisko Barnówko, a póżniej
na lotnisko Grunsthal.

W okresie od 27 do 30 kwietnia 1945 roku załogi 6
pułku wykonują 26 lotów bojowych niszcząc: 10
czołgów, 30 samochodów oraz 10 przyczep. 1 maja
1945 roku załogi pułku podczas wykonywania zadań
bojowych w okolicach miejscowości Lentzke i
Fehrbellin zniszczyły 4 czołgi, 50 samochodów i
składy amunicji nieprzyjaciela. Działania bojowe w
II wojnie światowej pułk zakończył 3 maja 1945
roku.
Ogólny bilans bojowy 6 pułku lotnictwa szturmowego
wyglądał następująco: 134 loty bojowe, podczas
których zniszczono 14 czołgów, 135 samochodów,
40 przyczep, 19 wagonów, 15 dział artyleryjskich,
23 działa przeciwlotnicze, 60 wozów konnych, a także
6 składów amunicyjnych oraz składy materiałów pędnych
nie ponosząc przy tym strat własnych. Pułk
powraca do Polski 10 maja 1945 roku, przebazowując
się na lotnisko Ujazd, a później Glinnik. W
latach 1945-47 dochodzi do zmian organizacyjnych w
polskim lotnictwie - ma to związek z przejściem całej
armii na organizację pokojową. W 1947 roku zmiany
dotyczą także 6 szturmowego pułku lotniczego, bo
tak brzmi jego nowa nazwa. Wprowadzona zostaje nowa
struktura organizacyjno, pułki szturmowe mają
teraz składać się z 4 eskadr, nie jak dotychczas
z trzech, a etat pułku lotnictwa szturmowego
powinien wynosić 60 pilotów i 52 strzelców,
natomiast sprzęt stanowić miało 60 samolotów
szturmowych IŁ-2, szkolno-treningowych UiŁ-2 i
Po-2. Rozformowaniu ulega 2 Brandenburska Dywizja
Lotnictwa Szturmowego, pułk podlega pod 2 Pomorską
Dywizję Lotnictwa Szturmowego. W tym samym roku
dochodzi do zmiany dowódcy pułku, ppłk. Wiik
zostaje zastąpiony przez mjr. pil. Jana
Raczkowskiego (późniejszy dowódca Lotnictwa
Operacyjnego w stopniu gen. bryg.). W lipcu 1947
roku pułk zmienia miejsce stacjonowania, tym razem
na lotnisko Wrocław-Strachowice2.
W okresie od maja do lipca 1947 roku klucz samolotów
6 plsz wspierał działania Grupy Operacyjnej „Wisła”.
Kluczem samolotów IŁ-2 dowodził por. pil.
Kazimierz Czubkowski. Samoloty operowały z lotniska
Jesionka nieopodal Rzeszowa. Za udział w akcji dowódca
Grupy Operacyjnej „Wisła” gen. Stefan Mossor
odznaczył Krzyżem Walecznych por. Sergiusza
Burowa.

Su-22M4 w trzech
rzutach (Suchoi)
W 1948 roku dochodzi do rozformowania 2 Pomorskiej
Dywizji Lotnictwa Szturmowego, pułk podlega bezpośrednio
Dowództwu Wojsk Lotniczych. W rok później
wyeksploatowane samoloty IŁ-2, pamiętające
jeszcze czasy II wojny światowej zostają zastąpione
przez nowocześniejsze samoloty szturmowe Ił-10. 1
września 1950 roku pułk powraca do swojej
pierwotnej nazwy 6 Pułk Lotnictwa Szturmowego. W październiku
1952 roku pułk zostaje przebazowany z Wrocławia do
Piły, zostając włączonym do 16 Dywizji Lotnictwa
Szturmowego.
Pierwsza połowa lat pięćdziesiątych to gwałtowna
rozbudowa jednostek lotnictwa polskiego spowodowany
postępem technicznym. W skład wyposażenia
lotnictwa wojskowego wchodzą samoloty z napędem
odrzutowym produkcji radzieckiej, a później na
licencji WSK Mielec (Wytwórnia Sprzętu
Komunikacyjnego) MiG-15/15bis, Lim-1 i Lim-23.
Od 1955 roku samoloty te trafiają do pilskiego pułku
zastępując Iły-10 z napędem tłokowym. Wymiana
sprzętu zostaje zakończona w 1957 roku, kiedy to
pułk jest całkowicie wyposażony w samoloty
odrzutowe. Samoloty z napędem odrzutowym powodują
zmiany w użyciu operacyjnym, gdyż zmieniono profil
z lotnictwa szturmowego na lotnictwo myśliwsko-szturmowe.
Zmiana profilu powoduje także zmiany organizacyjne
i tak więc od 1957 roku 16 Dywizja Lotnictwa
Szturmowego funkcjonuje jako 16 Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego.
Od 2 grudnia 1960 roku następuje systematyczna
wymiana sprzętu. Lim-1 i Lim-2 zostają zastąpione
samolotami Lim-5M, a później przez Lim-6bis. Nowy
sprzęt powodował, że do szkolenia wprowadzono
nowe elementy m. in. przebazowania pułków,
eksperymentalne lądowania na lotniskach gruntowych.
O ćwiczeniach „Jesienne niebo” przeprowadzonych
w 1966 roku opowiada płk. pil. Jan Głodek ówczesny
dowódca 6 pułku lotnictwa myśliwsko-szturmowego:
„W ramach ćwiczeń mieliśmy przebazować się
eskadrą na lotnisko zapasowe niedaleko Zgorzelca.
Któryś z batalionów budowy lotnisk naprędce ściągnął
na miejsce ogromną ilość sprzętu. Z wybranego
pola, po usunięciu darni, w ciągu doby wybudowano
specjalnie dla nas eksperymentalną płaszczyznę do
lądowania. Pamiętam, że miałem duże problemy ze
znalezieniem tego lotniska, które z powietrza było
praktycznie niewidoczne, zaś jedyną radiostacje
prowadzącą ustawiono bezpośrednio na lotnisku, a
nie na przedłużeniu pasa, co również utrudniało
zajście do lądowania. Z lądowaniem nie miałem
praktycznie żadnych kłopotów. Spokojnie skołowałem
na bok i po kilkudziesięciu minutach osobiście
kierowałem lądowaniem moich pilotów. O ile lądowania
przebiegały gładko, wkrótce okazało się, że część
samolotów podczas skołowania z pasa ugrzęzło w
miękkim gruncie i to tak głęboko, że zbiornikami
podskrzydłowymi opierały się o podłoże. Do
startu byliśmy już odpowiednio przygotowani - miał
on być obserwowany przez grupę prominentów z
kierownictwa partii, dowództwa Lotnictwa
Operacyjnego i wyższych oficerów Układu
Warszawskiego. Nasze Limy startowały na dopalaniu,
z pustymi zbiornikami podwieszanymi, podnosząc przy
tym potężne ilości kurzu Pamiętam, że lądowaliśmy
potem w Powidzu, gdyż niespodziewanie nad Polską
przeszła fala burz. Takich niespodziewanych jak my
gości wylądowało tak wielu, że mieliśmy
problemy ze znalezieniem stanowisk postojowych dla
naszych Limów”4.
Od 1967 roku pułk ponownie znajduje się w składzie
2 Brandenburskiej Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego.
Szkolenia lotnicze nie oznaczały wykonywania tylko
zadań bojowych, samoloty z pilskiego pułku miały
wziąć udział w defiladzie powietrznej z okazji
25-lecia Polski Ludowej, jaka miała się odbyć nad
warszawskim lotniskiem Babice 22 lipca 1969 roku. 54
samoloty z 51 pułku lotnictwa myśliwsko-szturmowego
w Pile i 53 plmsz z Mirosławca utworzyło pojedyńcze
miecze „grunwaldzkie”. Zgrywanie załóg tworzących
miecze rozpoczęło się 3 miesiące wcześniej w
Mirosławcu i Pile. Na trzy tygodnie przed defiladą
oba pułki przebazowano do Sochaczewa (60 samolotów),
by piloci trenowali. Niestety parada nie odbyła się
z powodu złych warunków atmosferycznych panujących
nad Warszawą.
Kolejna zmiana organizacyjna wchodzi w życie 23
listopada 1982 roku - jednostka zostaje
przemianowana na 6 pułk lotnictwa myśliwsko-bombowego.
W końcu lat 70. pojawiła się pilna potrzeba
wymiany samolotów uderzeniowych w polskim
lotnictwie, gdyż samoloty Lim-6 nie spełniały już
warunków współczesnego pola walki. Wybór pada na
samolot Su-22M4 o zmiennej geometrii skrzydeł. Jako
pierwszy do przezbrojenia wskazano 6 plm-b. W 1982
roku rozpoczynają się prace modernizacyjne na
pilskim lotnisku, gdyż Su-22 potrzebowały
odpowiednio przygotowaną infrastrukturę. W tym
celu wyremontowano i powiększono pasy, drogi kołowania
i Centralną Płaszczyznę Postojową Samolotów (CPPS),
a także wybudowano nowe strefy rozśrodkowania ze
schronohangarami, składy MPS i zaplecze dla urządzeń
radiotechnicznych.
W 1984 roku rozpoczęto kompletowanie grupy pilotów
i techników przewidzianych do przeszkolenia na
samoloty Su-22. W kwietniu 1984 roku grupę wysłano
do Krasnodaru.
W Krasnodarze przystąpiono do szkolenia
teoretycznego i praktycznego. Po zakończonym
szkoleniu grupa w lipcu 1984 roku powróciła do
Polski. Lotnisko w Powidzu zostało przygotowane do
przyjęcia nowych samolotów. Z ZSRR przybyła grupa
fabryczna kierowana przez Aleksandra Kaczegarowa. Za
odbiór samolotów był odpowiedzialny kpt. Andrzej
Rujner otrzymując pozwolenie od Ministra Handlu
Zagranicznego5.
Pierwsza partia samolotów została dostarczona w
okresie od sierpnia do października. 6 plm-b czekając
na dostawę Su-22 wykonywał loty na Lim-6 do 30
kwietnia 1984 roku, które przekazano do 45
lotniczego pułku szkolno-bojowego w Babimoście. 13
listopada 1984 roku rozpoczęto przebazowanie 11
samolotów Su-22 do Piły. Jako pierwszy na
macierzystym lotnisku lądował mjr. pil. Bogdan
Likus na samolocie o numerze 3005. Po przyjęciu
przez ekipę pułku wszystkich samolotów 23 serii
produkcyjnej, grupa techników także powróciła do
Piły, gdzie proces odbioru trwał nadal. Zakończył
się w połowie 1985 roku, kiedy to skompletowano
samoloty dla całego pułku. Łącznie 6 pułk
lotnictwa myśliwsko-bombowego otrzymał 40 samolotów
jednomiejscowych Su-22M4 i dwumiejscowych Su-22UM3k,
rozdzielony pomiędzy trzy eskadry (nazwa Su-22
pochodzi od nazwiska konstruktora Pawła Osipowicza
Suchoja, natomiast kolejne litery określają wersję
samolotu np.: M-modificirowannyj, zmodernizowany,
U-ucziobnyj, szkolny, K-kommierczeskij, przeznaczony
na eksport). W 1985 roku pułk rozpoczął
intensywne szkolenie nie tylko swojego personelu,
ale także pilotów pochodzących z 40 plm-b w Świdwinie,
wykonując loty na poligon, na małej wysokości i
grupowe w szykach. W 1986 roku pułk osiąga gotowość
operacyjną, a rok później klucz samolotów Su-22
bierze udział w ćwiczeniach „Opal-87”.
Samoloty Su-22 zwane supertechniką prezentowano
kadrze 8 plm-b w Mirosławcu (ten pułk także czekał
na wyposażenie w Su-22) i na pokazach w Rzeszowie,
Dęblinie. Pilotem prezentującym samolot był ppłk.
pil. Bogdan Likus, jedyny pilot latający na
wszystkich samolotach Suchoja użytkowanych w Polsce
(Su-7/20/22).
Ostateczny proces przezbrajania zakończył się w
1990 roku, gdy pułk osiągnął zdolność
operowania na nowym sprzęcie w każdych warunkach,
a wszyscy piloci osiągnęli klasę I lub mistrzowską.
Wprowadzenie do eksploatacji w 6 plm-b samolotów
Su-22 stwarzało wiele problemów: m.in. awaryjność
awioniki spowodowaną dużą wilgotnością w nowych
schronohangarach, a także nadmierny hałas, gdyż
pilskie lotnisko było położone w sąsiedztwie
terenu miejskiego. Aby temu zaradzić stworzono
barierę przeciwhałasową.
W 1994 roku pułk obchodził 50-lecie powstania,
dalej pozostając w składzie 2 Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego.
6 plm-b był jednym z najlepszych jednostek
lotniczych w kraju o czym świadczą wyróżnienia
nadawane przez Ministra Obrony Narodowej w latach
1988-1991. W 1993 roku pułk zdobył puchar Wojsk
Lotniczych i Obrony Powietrznej za wykonywanie
bezpiecznego szkolenia6.
Pułk brał udział w wielu pokazach lotniczych
m.in. Air Show Poznań 1989, 1991, Dęblin 1995 i
Bydgoszcz 1996. Jednostkę często odwiedzały
wojskowe delegacje z zagranicy: Minister Obrony
Austrii w 1988 roku, oficerowie holenderscy w ramach
inspekcji Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy
w Europie (KBWE) i w 1993 roku oficerowie lotnictwa
kanadyjskiego. W 1997 roku podczas ćwiczeń
polsko-amerykańskich „Orli Szpon” oddelegowano
do 7 pułku lotnictwa bombowo-rozpoznawczego w
Powidzu.
W związku z reorganizacją Wojsk Lotniczych i
Obrony Powietrznej dochodzi do redukcji liczby
jednostek lotniczych i zostaje podjęta decyzja o
rozformowaniu pilskiej jednostki. Ostatnie loty pułk
wykonywał do końca 1997 roku, a do marca 1998 roku
samoloty Su-22 przekazano do 7 pułku lotnictwa
bombowo-rozpoznawczego w Powidzu, 8 pułku lotnictwa
myśliwsko-bombowego w Mirosławcu i 40 plm-b w Świdwinie.
Ostatecznie 6 plm-b przestał istnieć z dniem 31
grudnia 1998 roku. Kontynuatorką tradycji pilskiego
pułku jest dzisiaj 6 eskadra lotnictwa taktycznego
z Powidza, która powstała 1 stycznia 2000 roku.
Godło pułku
namalowane na samolocie nr 3620
Godłem eskadr 6 pułku był uskrzydlony tygrysek
trzymający w łapie szachownicę. Autorami godła
byli chorążowie Sławomir Wolsztyniak i Wojciech
Osiński, które zapożyczono od American Volunteer
Group walczącej na terenie Chin podczas II wojny światowej
nazywanej latającymi tygrysami. Pierwszy tygrysek
pojawił się na samolocie Su-22M4 o nr bocznym 3005
( samolot ten jest szczególny dla historii pilskiej
jednostki, gdyż jako pierwszy Su-22 wylądował na
lotnisku w Pile 13 listopada 1984 roku, i opuścił
je jako ostani po rozwiązaniu jednostki w 1998
roku) w 1990 roku. Tygrysek został zaakceptowany
przez ówczesnego dowódcę 6 plmb ppłk. pil Zenona
Smutniaka7.
Poszczególne godła różniły się między sobą
m.in. pręgami na ciele tygryska, układem
szachownicy oraz kolorem skrzydełek. 1 eskadra
posiadała różowy kolor skrzydełek, natomiast 3
eskadra niebieskie skrzydełka. Zdarzało się, że
niektóre tygryski posiadały białe skrzydełka, co
spowodowane było tym, że technikom zabrakło różowej
farby i malowano je białą farbą. Na samolocie
Su-22M4 o numerze bocznym pojawiło się godło pułkowe
autorstwa chor. Wolsztyniaka, przedstawiające
stylizowaną cyfrę „6” zwieńczoną sylwetką
samolotu Su-22, na tle której widniał orzeł z
rozpostartymi skrzydłami trzymający w szponach
cyfrę „3” (na samolocie tym latał ówczesny
dowódca ppłk. pil Zenon Smutniak)8.
1. D. Sałata, K. Sałata
Pilskie tygrysy [w:] Aeroplan nr 2/2000 r.
str. 15.
2. D. Sałata, K. Sałata Pilskie tygrysy,
op. cit., str. 16.
3. Nazwa Lim pochodzi od nazwy licencyjny myśliwiec.
4. M. Bogdański Limy w wojsku [w:]
Aeroplan nr 5/6/2003 r. str. 27.
5. D. Sałata, K. Sałata, A. Wrona Su-22 w
Polsce [w:] Aeroplan nr 5/6/2002 r. str. 5.
6. D. Sałata, K. Sałata Pilskie tygrysy
op. cit. str. 17.
7. D. Sałata, K. Sałata, A. Wrona Malowanie
polskich Su-22 [w:] Aeroplan nr 5/6/2002 r.
str. 40.
8. Ibidem.
Bibliografia
Aeroplan 2/2000
Aeroplan 5/6 2002
Aeroplan 5/6 2003
http://www.plmb.fora.pl/
http://www.6plmb.prv.pl/
http://www.foxbat.ru/maks/su22_poland/su22_poland_03.htm
http://www.suchoj.com
http://www.boris.elknet.pl/av_hist/
|
|
|